Inne

Jak wybrać skakankę?

Redakcja 4sport.net.pl

Przez długie lata skakanka kojarzyła się wyłącznie z dzieciństwem i dziecięcymi zabawami. Dziś coraz częściej jest wykorzystywana w codziennym treningu, także przez profesjonalistów. Ten niepozorny sprzęt może w znacznym stopniu zwiększyć kondycję i wzmocnić mięśnie. Wybór skakanki może się wydawać prosty, jednak utrudnia go ilość dostępnych rodzajów tego przyrządu do ćwiczeń. Co warto wiedzieć o skakankach, aby zakupić dobry model?

W tak prostym narzędziu, jakim jest skakanka, tkwi bardzo duża siła. Już dawno odkryli ją bokserzy, którzy często trenują przy jej pomocy. Obecnie coraz więcej entuzjastów aktywności fizycznej zaopatruje się w ten sprzęt, bowiem zwiększa się świadomość jej prozdrowotnych właściwości. Skakanie na skakance nie tylko wzmacnia mięśnie nóg, ale także pośladków, ramion, barków, brzucha czy pleców. Polepsza także koordynację ruchową, rozwija zwinność i refleks, przyspiesza metabolizm, wspomaga układ krwionośny czy zwiększa elastyczność stawów. Na skakance warto skakać codziennie, nawet po 30 minut. Osoby początkujące powinny zacząć od znacznie krótszego czasu skakania i długich przerw, bowiem skakanie na skakance jest ćwiczeniem niezwykle wymagającym i męczącym. Jaka skakanka będzie najlepsza?

Jak dobrać długość skakanki?

To podstawowe pytanie, bardzo często zadawane przez początkujących amatorów skakania na skakance. Odpowiedź jest na szczęście bardzo prosta. Wystarczy stanąć obunóż na środku linki skakanki i wyciągnąć w górę ręce, w których należy trzymać uchwyty skakanki. Jeśli skakanka po naprężeniu będzie sięgała do pach, wówczas jej długość jest odpowiednia. Jeśli jest zbyt długa, należy odciąć część linki i wykonać dodatkowe supły.

Rodzaje skakanek

Długość skakanki to bardzo ważna kwestia, jednak wyboru tego przyrządu należy także dokonywać w oparciu o rodzaj materiału, z którego została wykonana. Inny bowiem model sprawdzi się u osób początkujących, inny w przypadku bardziej zaawansowanych użytkowników. Jakie rodzaje skakanek można znaleźć w sklepach?

a)Skakanka sznurkowa – to dość popularny sprzęt, ale też niezbyt szybki, dlatego nadaje się wyłącznie do sporadycznych treningów, a nie intensywnych ćwiczeń.

b)Skakanka PCV – nieco szybsza od skakanki sznurkowej, dobra dla osób rozpoczynających przygodę z regularnym skakaniem.

c)Skakanka z linki – bardzo szybka, profesjonalna skakanka, wykorzystywana także przez sportowców.

d)Skakanka z obciążeniem – do treningu wyczynowego, może być wykonana ze stali i mieć dodatkowo ciężkie rączki.

e)Skakanka segmentowa – składa się z kolorowych kulek/koralików nawleczonych na cienki sznurek, najczęściej nylonowy. Wykorzystywana głównie na pokazach.

Ranking skakanek

Obecnie na rynku znaleźć można bardzo różne modele skakanek, od wolnych i lekkich po szybkie z metalowymi linkami. Skakankę powinno się przede wszystkim dobierać do potrzeb i umiejętności, bowiem np. nieodpowiednio użytkowana skakanka z linki może nawet powodować siniaki, jeśli dojdzie do uderzenia linką o ciało podczas ćwiczeń. Najlepiej wybierać skakanki z wysokiej jakości materiałów, z których będzie można korzystać latami. Pomimo tego, że najtańszą skakankę można już kupić za około 10 zł, warto wydać nieco więcej, aby nie doszło do szybkiego przetarcia tworzywa, pęknięcia uchwytów czy innych, podobnych zdarzeń. Do najczęściej wybieranych przez sportowców skakanek zaliczyć można modele marki Spokey, HMS, Kettler czy Allright.

 

Materiał zewnętrzny

Zobacz